“We moeten niet doorslaan in duurzame vakanties”

Jos Cozijnsen (58) is een voorbeeld van iemand die graag duurzaam wil leven. Hij adviseert bedrijven en organisaties over het klimaatbeleid, heeft de webshop Goodfibrations in duurzame kleding, woont in een gerenoveerde flat zonder gas, maar noemt zijn levensstijl niet 100% duurzaam. “Ik probeer op duurzaamheid te letten, maar overdrijf er niet. Als ik alles moet checken word ik er gek van.” NieuwLicht is benieuwd hoe Jos zijn duurzame vakantie viert.

“We moeten niet doorslaan in duurzame vakanties”

Jos koopt duurzame groene energie in en heeft sinds een jaar geen auto meer: “Ik gebruikte hem te weinig en het was een beetje onhandig in de binnenstad. Natuurlijk scheelt het ook een hoop benzine.” Een paar weken geleden ging Jos kamperen in Frankrijk: “Ik had een zuinige auto geleend die een derde minder benzine gebruikte dan de meeste andere auto’s. Hiermee reed ik bewust 110 kilometer, want ook daardoor verbruikte ik minder benzine.”

“Op vakantie ben ik gaan wandelen, fietsen en suppen (staand peddelsurfen red.) op het water. Dat is allemaal heel duurzaam. Ik ga daar niet in een motorboot varen. Dan zou ik het vakantieland extra vervuilen. Voor mij is transparantie hierin belangrijk: als er informatie is kan je kiezen. Ook heb ik op vakantie meer oog voor de natuur en duurzame voeding. In de winkel probeer ik biologische en duurzame producten te kopen of koop ik streekproducten op de markt, zoals groente en fruit. Vaak komt dat uit de regio en dat zorgt ook weer voor verduurzaming.”

Duurzaam op weg

Jos gelooft niet dat de hele vakantie duurzaam kan en hoeft te zijn: “Het hele jaar door moeten mensen duurzaam zijn. Ik vind niet dat de vakantie verpest moet worden als mensen al zo hard hebben gewerkt en blij kunnen zijn dat ze wat verder kunnen vliegen. Vliegen is vervuilend, maar papier ook, en dat gebruiken we het hele jaar door en daar doen we niet moeilijk over. Ik denk dat je vliegen kunt vergelijken met treinen en de infrastructuur, auto’s en de wegen, energieopwekking en de papierindustrie. Alle bedrijven moeten overstappen op verduurzaming, waaronder ook luchtvaartmaatschappijen. Luchtvaart heeft al klimaatdoelen, maar voor de luchtvaart betekent dat hoge kosten. Belasting leggen op vliegen is daarom onredelijk. Dat betekent niet dat we minder gaan vliegen, want we willen gewoon vliegen. Mensen willen naar het buitenland en de wereld leren kennen. Het is belangrijk dat we vrede in de wereld krijgen en elkaar kunnen blijven zien. De internationale luchtvaartmaatschappijen hebben dit niet voor niets met elkaar afgesproken. Daarom is het fijn dat vliegen zo goedkoop mogelijk wordt gemaakt. Wel moeten vliegtuigen zoveel mogelijk over gaan op biokerosine. In de luchtvaartsector zijn de kosten voor CO2 reductie erg prijzig per ton. De luchtvaart betaalt mee aan reducties in andere sectoren. Op deze manier halen we de Nederlandse CO2-doelen."

Op vakantie

Jos is ervan overtuigd dat we niet moeten doorslaan in duurzame vakanties: “Ik probeer een beetje op duurzaamheid te letten, maar overdrijf er niet in, dan word ik er helemaal gek van. Anders moet ik consequent letten op wat ik eet of doe en mezelf altijd afvragen of het eerlijk is gemaakt, mensenrechten niet worden geschonden en of het duurzaam is. Dat vind ik een beetje overdreven. Bedrijven zouden verplicht moeten worden daarop te letten. Dit is net zoals bij kleding. Ik vind het bizar als IK moet kiezen tussen een slaafvrijshirt en een shirt met kinderarbeid. Ook dit moet worden geregeld."

"Straks is de vakantie 100% duurzaam, maar de rest van het jaar maken we er een zooitje van. Ik geloof dat het belangrijker is dat er door het jaar heen meer verduurzaming komt. Het is niet de bedoeling dat de burgers gek worden gemaakt van duurzame vakanties. Dat slaat bij de meeste mensen niet aan denk ik.” Jos vindt het wel belangrijk dat er vakantiebeurzen en vakantiesites zijn: “Op deze manier kan de consument zien welke verschillende types vakanties er zijn, ook op het gebied van duurzaamheid. Het organiseren van de vakantie, de catering, vervoer, hotels met green label, het kan allemaal op een duurzame manier. Reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen kunnen laten zien wat ze aan verduurzaming doen en hoe ze de klimaatsdoelen halen. Hoe meer informatie er gegeven wordt, hoe beter het vanzelf gaat. De regels hiervan moeten beter worden en dat is ook zo met een duurzame vakantie. Ik geloof dat we de klimaatdoelen gaan halen, maar we moeten dan niet zeggen dat vliegen het nieuwe roken is. Daar krijgen mensen weerzin van.”