Dankzij Instagram meer contact tussen docent en leerlingen én betere cijfers

‘Mevrouw gaat u écht live?’

De VO-raad voor voortgezet onderwijs krijgt steeds meer vragen van leraren, die willen weten hoe ze moeten omgaan met social media. Ze organiseren congressen en bijeenkomsten. Maar dat social media niet altijd funest zijn voor de schoolcijfers, bewijst docent Maatschappijleer Ani Grigorian op het Bonaventuracollege in Leiden. Op haar Instagram account mevrgrx post Ani dagelijks memes, wereldwijd nieuws en maatschappelijke onderwerpen en zo zet ze haar leerlingen aan tot nadenken. En halen ze betere cijfers …

Dankzij Instagram meer contact tussen docent en leerlingen én betere cijfers

Stiekem

“Al voordat ik mijn eerste jaar als docent startte, had ik dit idee. Met social media kom je op de plekken waar leerlingen altijd zijn. Je komt in hun wereld. Het is een superinstrument als je het veilig en goed gebruikt. De teamleider wilde het contact met de leerlingen doen zoals ze altijd deden: via de schoolmail. Ik antwoordde dat leerlingen de schoolmail niet lezen. Het tweede jaar maakte ik stiekem een Facebookaccount aan. Inmiddels zitten jongeren op Instagram, in 2017 ben ik een Instagram-account begonnen onder de naam mevrgrx en zijn zelfs mijn collega’s enthousiast.

Vrouwenrechten

Ik gebruik het puur voor mijn vak. Hoewel scholieren het leuk vinden als ik meer van mezelf laat zien, deel ik zeker niet alleen mijn docentenleven. In de les behandel ik natuurlijk de actualiteiten, maar ik zie mijn leerlingen maar twee keer per week. Gebeurt er iets in het nieuws, dan deel ik dat direct in mijn stories. Die items gebruik ik ook in de toetsen. Ik wil geen NOS Stories zijn, dus geef er mijn eigen draai aan. Zo maak ik mijn eigen memes en volg ik niet alleen Nederlandse, maar ook Afrikaanse en Aziatische nieuwspagina’s. Zo deel ik nieuws over vrouwenrechten in Iran, omdat ik daar vandaan kom. Ieder jaar begin ik daarmee en vertel ik hoe is het is om te leven in een land waar geen vrijheid is. Spreken uit eigen ervaring, komt beter over dan een verhaal uit een boek.

Vier uur per dag op Instagram

Ik besteed hier veel te veel tijd aan. Allereerst lees ik ontzettend veel, ik wil zeker weten dat alle informatie klopt, daarna zoek ik er leuke en aantrekkelijke foto’s bij. Gemiddeld zit ik op vier uur per dag. Als leerlingen reageren of een vraag over een onderwerp hebben, reageer ik terug. Ze weten ook dat ik gemakkelijker bereikbaar ben via insta, dan via de mail. Een dm gaat sneller, je zit niet aan de formele regels van een mailtje vast. Ik ben ook wel eens live gegaan vlak voor een toets, zodat leerlingen heel gericht vragen konden stellen. De eerste keer reageerden ze heel verbaasd: Mevrouw gaat u echt live?’

Moe en hangerig

Ik weet hoe het is om leerling te zijn. Ik begon ook niet twee weken voor een toets al met leren en sloeg twee dagen ervoor mijn boeken open. Daarom werkt zo’n livestream goed. Ik ben niet heel strak met regels. Ik ben zelf ook een leerling geweest en heb veel gespijbeld tijdens mijn schooltijd, ook in mijn studententijd heb ik niet hard geblokt. Ik snap het als ze moe en hangerig zijn, ik was precies zo…

Is Instagram een goed hulpmiddel om een betere band met leerlingen te krijgen?
Ani Grigorian met leerlingen van het Bonaventuracollege. Beeld: Arachne Molema

Collega's

Mijn collega’s vinden het leuk dat ik het doe, maar beginnen er zelf niet aan of zetten niet door. Ze vinden het te veel werk. Dat snap ik, want als je niet vaak genoeg post, verlies je views… je moet veel posten, wil je zichtbaar blijven. Sommige collega’s zijn ook bang dat de grens vervaagd tussen de docent en leerling. Ook dat snap ik. Doe dit alleen als je het leuk vindt. Wees duidelijk en geef grenzen aan. Zo heb ik direct gezegd tegen mijn mentorklas met wie ik een groepsapp heb: ‘geef mijn nummer niet door aan anderen’. Tot nu toe gaat het goed. Ik heb geen rare dingen zoals dronken appjes van leerlingen meegemaakt.

Verslaafd

Mijn man noemt mij verslaafd, misschien heeft hij een beetje gelijk? Ik heb bewust een privé- en geen openbaar account. Soms post ik leerlingen van school en daar moet je met de privacyregeling rekening moeten houden. Op de dag dat ze hoorden of ze geslaagd waren, vroeg ik of ze een foto wilden opsturen met vlag en tas.
Mijn droom is korte nieuwsitems maken met leerlingen en politici. Doordat leerlingen een bepaald onderwerp volgen in mijn stories, willen ze weten hoe het afloopt. Dat zag ik bij de Eerste Kamerverkiezingen, zelfs leerlingen die normaal politiek absoluut niet interessant vinden – waren nu betrokken. ‘Mevrouw Grigorian, hoe loopt het af?’

Relatie

Een relatie met leerlingen opbouwen is het belangrijkst. Ik wil toegankelijk voor ze zijn, dat ze naar mij toekomen als er iets is. Tegelijkertijd vind ik een bepaalde afstand belangrijk, dus laat ik me zeker aanspreken met ‘u’. Als ik een luisterend oor heb kunnen bieden aan een leerling, bij een moeilijk moment heb kunnen helpen, of iets positiefs heb kunnen betekenen in hun leven – heb ik een goed schooljaar. Dat is waarom ik dit werk doe. Als je jongeren geïnteresseerd kunt maken voor de politiek, zijn ze later een betrokkene burger!"