Goede doelen verliezen steeds meer donateurs

Grote goede doelen verliezen steeds meer trouwe donateurs. Dat blijkt uit onderzoek van de Volkskrant. Het Wereld Natuur Fonds is vorig jaar 63 duizend vaste donateurs (8 procent) kwijtgeraakt. Het WNF is niet de enige, ook bij Unicef, Greenpeace en OxfamNovib nam het aantal donateurs flink af. Hoe komt het dat steeds minder Nederlanders donateur worden? En wat zegt dit over ons?

Goede doelen verliezen steeds meer donateurs

Uit het onderzoek blijkt dat er vorig jaar bij de 25 grootste goede doelen een totale opbrengst van 709 miljoen euro was. Dat is een afname van 2,6 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Om dit verlies aan inkomsten te compenseren, wordt er door sommige organisaties een hogere donatie gevraagd aan de overgebleven leden. Deze aanpak heeft bij onder meer het WNF en Amnesty International gewerkt. 

Afgenomen vertrouwen

Een van de redenen voor de afname van donateurs is dat met name de jonge generatie zich meer verbonden willen voelen met maatschappelijke doelen. Daarnaast is het vertrouwen in goede doelen afgenomen, doordat een aantal goede doelen negatief in het nieuws is geweest. Als gevolg hiervan wordt er sneller een eenmalige bijdrage gegeven die gericht is aan een specifiek project, zodat men ziet wat er daadwerkelijk met hun donatie gebeurt. Dat zien we ook terug bij sponsorlopen en crowdfundingsacties, waarvan de populariteit sterk is toegenomen. Dit gaat echter wel ten koste van de vaste donateurs van de goede doelen.  

Ontkerkelijking

Een andere reden voor het verlies van donateurs is de ontkerkelijking in Nederland. Uit meerdere onderzoeken blijkt namelijk dat gelovige mensen actiever zijn in het doneren aan goede doelen. “Het geefgedrag van kerkelijke Nederlanders is heel anders dan dat van niet-kerkelijken” zegt hoogleraar René Bekkers tegenover RTL Z. Volgens hem is kerkelijk Nederland te klein geworden om de filantropie in Nederland te redden.  

Alternatieven

Nu bekend is dat goede doelen jaarlijks veel vaste donateurs verliezen, moeten zij naar alternatieven zoeken om alsnog dit financiële gemis op te kunnen vangen. Het WNF heeft daarom afgelopen zaterdag in Scheveningen voor het eerst de actie Sea Swim georganiseerd. Hierbij hebben tientallen zwemteams zich laten sponsoren, waarmee zij geld hebben opgehaald voor een zee zonder plastic. En met succes, want tot nu toe hebben de deelnemers al 149 duizend euro ingezameld voor een plasticvrije zee.

Wat vind jij?

Wat moeten goede doelen doen om meer inkomsten te genereren? Mag een goed doel hogere donaties aan hun vaste leden vragen om hun verlies te compenseren? Is donateur zijn überhaupt nog wel van deze tijd? Reageer op onze Facebookpagina!