Luidt Lidl de ondergang van de kersttraditie in?

De temperatuur daalt, de dagen worden korter en de supermarktfolders staan weer vol met overheerlijke recepten. Het is wel duidelijk; de feestdagen staan weer voor de deur! Met de nadruk op ‘feest’, want in de Lidlfolder heeft het woord ‘kerst’ plaatsgemaakt voor het woord ‘feest’. Bij veel consumenten is deze actie in het verkeerde keelgat geschoten. Maar wat heeft de Lidl hier zelf eigenlijk over te zeggen en waarom hebben zij de folder deze invulling gegeven?

Luidt Lidl de ondergang van de kersttraditie in?

Online is er veel ophef ontstaan over de komst van de nieuwe folder. Een enkeling vindt het goed dat 'kerst' wordt vervangen door ‘feest’. Het zou een goede stap richting een multiculturele samenleving zijn volgens hen, omdat niet iedereen kerst viert. De grootste groep consumenten vindt het daarentegen een ‘belachelijke’ verandering. Zij pleiten ervoor dat de kerstfolder moet blijven, dat kerst bij de Nederlandse cultuur hoort en dat niemand daar iets aan zou moeten veranderen. Een aantal roept zelfs op tot het boycotten van de Lidl vanwege deze actie. 

Reactie vanuit de politiek

Ook reageren verschillende politici op de kwestie. Zo laat voormalig Tweede Kamerlid en NRC-columnist Zihni Özdil (GroenLinks) zich op Twitter flink uit over de nieuwe folder. Hij is van mening dat het woord ‘kerst’ niet meer in onze multiculturele samenleving past en twittert onder meer: “De war on Christmas is aan!” Op zijn tweets wordt veelal heftig gereageerd door zijn volgers. Ze zijn boos en noemen hem knettergek. Sommige geven zelfs aan hun NRC-abonnement op te zeggen als gevolg van de heftige uitlatingen van Özdil. 

Tekst gaat verder onder tweets

De feestfolder is ook PVV-leider Geert Wilders niet ontgaan. Hij maakt er geen geheim van dat hij het allesbehalve eens is met de feestfolder.

Tekst gaat verder onder tweet.

De echte reden voor de feestfolder

Lidl zelf reageert ook op alle ophef die is ontstaan als gevolg van hun nieuwe folder. Zij zeggen hier het volgende over: “Net als ieder jaar richten we ons de laatste twee maanden van het jaar op de feestelijke momenten die wij in Nederland hebben, zoals Sint-Maarten, Sinterklaas, Kerstmis en de jaarwisseling. Deze momenten vatten wij samen in een grote reclamecampagne ‘Feest in ’t land’. Zo hebben wij vorige week het Sinterklaas-magazine ‘Pakjesfeest’ uitgebracht en deze week het inspiratie-magazine ‘Feest in ‘t land’. Uiteraard gaan wij ook nog een kerstcampagne voeren, deze start rond 6 december.” 

Ophef onterecht?

Alle ontstane ophef rondom de folder is dus eigenlijk nergens voor nodig geweest. Toch voelde het voor een grote groep mensen als een aanval op de Nederlandse tradities. Waar komt dat vandaan? Zit hier meer achter? Geef je mening op onze Facebookpagina.