Wie zijn de winnaars en verliezers van de Formule 1 in Zandvoort?

Explainer

In 1985 werd hij hier voor het laatst gereden en de terugkeer werd dan ook feestelijk aangekondigd: de Formule 1 van 2020 in Nederland. Drie jaar lang zal er een Grand Prix op het circuit in Zandvoort plaatsvinden en zo kan Max Verstappen zijn kunsten dus aan eigen publiek vertonen. Maar lang niet iedereen is enthousiast. Welke discussie speelt er?

Wie zijn de winnaars en verliezers van de Formule 1 in Zandvoort?

Hoe de Formule 1 naar Zandvoort terugkeert

In 1979 neemt de gemeenteraad van Zandvoort een ingrijpend besluit: het circuit moet dicht. De belangrijkste redenen: geluidsoverlast, milieuvervuiling en verkeerschaos. Het circuit zelf blijft, maar door het wegblijven van de Formule 1 blijven geldschieters weg.

Eind 2018 gonsen de eerste geruchten over de terugkeer van de Formule 1 naar Zandvoort. De eigenaar van het circuit, Prins Bernhard jr. met zijn bedrijf Chapman Andretti partners, onderhandelt hierover met de organisatie. Hij racet al jaren op Zandvoort en zit samen met zijn broer Pieter Christiaan en Jan Lammers, directeur Dutch Grand Prix, in het team Racing Team Holland.

Voor de terugkeer van de Grand Prix in Nederland is flink wat geld nodig en ook de oude tegenargumenten als geld, geluidshinder, milieuverontreiniging en verkeerschaos staan weer op de agenda. Toch besluit de gemeente Zandvoort het circuit voor 4,1 miljoen euro te ondersteunen om de Formule 1 terug naar Nederland te halen. EenVandaag beschrijft hoe er een jarenlange lobby door de gemeentee Zandvoort achter de terugkeer van de Formule 1 naar Zandvoort zit.

Moet de overheid meebetalen?

De vraag is hoe ver de overheid moet gaan om te zorgen dat de Grand Prix in Zandvoort doorgaat. Weegt het belang van een groot internationaal sportevenement zwaarder dan eventuele milieuschade? Minister Bruins zei eerder dat ‘het kabinet er alles aan gaat doen om ervoor te zorgen dat de Formule 1 in Zandvoort doorgaat, ondanks de stikstofuitspraak van de Raad van State. Heel Nederland kijkt ernaar uit en het zou fantastisch zijn als we 'vroem' horen op 3 mei volgend jaar.'

Via een omweg betaalt het kabinet eigenlijk ook mee aan de Grand Prix in Zandvoort. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven steekt 2,3 miljoen euro in verbetering van de treinverbinding tussen Haarlem en Zandvoort. De 2,3 miljoen euro wordt besteed aan de energievoorziening voor het spoor en de overwegveiligheid. Het totale investeringsbedrag is 7 miljoen euro. De gemeente en de provincie betalen 4,7 miljoen.  

Kritiek

Vanaf het moment dat de terugkeer van de Formule 1 werd aangekondigd, is er kritiek. Vooral milieuorganisaties laten zich horen.  Er moeten aanpassingen aan het Zandvoortse circuit gedaan worden om het klaar te maken voor de Formule 1. Zo moest er een zandwal worden afgegraven om tijdelijke tribunes te kunnen bouwen en er moet asfalt komen op de toegangsweg naar het circuit. 

Natuurorganisaties hebben geprobeerd deze werkzaamheden tegen te houden. Ze vinden dat de aanpassingen te veel schade geven aan het omliggende natuurgebied. Zo zou het leefgebied van de zandhagedis en de rugstreeppad worden aangetast. De organisaties hadden een kort geding aangespannen, maar deze week werd bekend dat de rechtbank niet meegaat in hun bezwaren.

De tweede rechtszaak over de de stikstofuitstoot als gevolg van de verbouwing werd door de rechter ook in het voordeel van het circuit beslist. Dat betekent dat de verbouwing van het circuit komende week kan beginnen, zodat er in mei 2020 daadwerkelijk geracet kan worden.

Wat dat betekent voor bewoners die zich toch al zorgen maakten over toenemende geluidsoverlast zie je maandag 4 november in de tv-uitzending van NieuwLicht.