Vooral jonge hoogopgeleiden gaan veel op vliegvakantie

Jonge, hoogopgeleide stedelingen die een ruime beurs hebben gaan het meest op vliegvakantie. Tegelijk noemt 40% van de mensen zich milieubewust, maar dat lijkt weinig invloed te hebben op hun vlieggedrag.

Vooral jonge hoogopgeleiden gaan veel op vliegvakantie

Een kleine groep is verantwoordelijk voor een groot deel van de vliegvakanties, schrijft Trouw naar aanleiding van twee rapporten, uitgebracht door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Het gaat om jonge, hoogopgeleide stedelingen met een ruime beurs. Ook wanneer ze zeggen dat ze milieubewust zijn lijkt het ze niet te weerhouden om het vliegtuig te pakken. “Daarom zal het beperken van vliegvakanties een lastige onderneming blijken”, schrijft de krant.

Milieubewust

Het KiM bracht vandaag twee rapporten uit, waarin onderzocht is welke groepen veel op vliegvakantie gaan en hoe vliegreizen beperkt kunnen worden. Vooral mensen tussen de 25 en 34 jaar zijn goed vertegenwoordigd in de groep die veel gebruik maakt van het vliegtuig. Ze wonen veelal in de grote steden, zijn hoogopgeleid en hebben een hoog inkomen. Ondanks dat ruim 40% van de ondervraagden aangaf milieubewust te zijn, was dit niet terug te zien in het vlieggedrag.

De rapporten zijn gebaseerd op onderzoeken die al voor 2019 werd afgenomen. Daarom is in dit onderzoek de coronacrisis niet meegenomen. Ook de term vliegschaamte kwam pas later in zwang. De coronacrisis en vliegschaamte zouden kunnen helpen om meer bewustzijn te creëren of ons reisgedrag aan te passen, maar dat is nu nog niet onderzocht.

Milieu sparen, maar ook op vakantie

Onderzoeker Jaco Berveling zegt in Trouw dat er sprake is van cognitieve dissonantie. Mensen willen het milieu sparen, maar ook op vakantie. “Dan gebruiken ze een ontkenningsstrategie, voor bijvoorbeeld te zeggen: ‘thuis recycle ik heel veel afval’. Terwijl dat niet in verhouding staat tot een verre vliegreis.”

De luchtvaart is goed voor zo’n 3 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Om vliegen in te perken werd er eerder een vliegtaks van 7 euro per ticket ingevoerd, als bijdrage aan het milieu en klimaat. Voor de groep die het meeste vliegt zal dit niet veel schelen, zij hebben gemiddeld gezien een hoog inkomen. Het beperken van vliegvakanties is ingewikkeld, zegt Berveling. Het is onderdeel van een levensstijl en mensen zijn eraan gehecht.

Wat vind jij?

Hou jij rekening met het milieu bij het boeken van een vakantie? En wat zou een oplossing kunnen zijn om vliegreizen te beperken?