De trein als alternatief voor het overvolle vliegtuig?

Op vakantie in coronatijd

De vakantie staat voor de deur, maar we hebben ook nog altijd te maken met het coronavirus. Tripjes over de grens zijn weer mogelijk, maar wel binnen de EU. Het vliegtuig pakken is een optie, maar dan zit je wel dicht op elkaar in een kleine ruimte. Bovendien is het slecht voor het milieu. De trein kan een heel goed alternatief zijn, ook al is er nog genoeg te verbeteren.

De trein als alternatief voor het overvolle vliegtuig?

De trein heeft te kampen met een imago. Een niet al te best imago. Vooral dat een treinreis lang duurt en dat het duur is. Veel duurder dan vliegen bijvoorbeeld. Maar toch, de trein moet uitgaan van eigen kracht. Het kan aantrekkelijker. Vandaag stelt een adviesraad in een rapport aan de Europese Commissie dat eventuele hindernissen op het Europese treinnet aangepakt moeten worden. Er ligt spoor genoeg in Europa, maar er zijn nog altijd technische verschillen tussen landen. Denk aan spoorbreedte en verschillen in spanning op de bovenleiding. Dat zijn mankementen die op de lange termijn opgelost moeten worden.

Maar ook op de korte termijn kan er al veel verbeterd worden, denkt de adviesraad. Nu is het ingewikkeld om een reis te boeken. Er is gebrekkige informatie en de ticketverkoop is lastig. En overstappen kan soms lang duren. Dat moet en kan beter. Zeker als het als serieus alternatief voor het vliegtuig moet gaan gelden.

Mooi alternatief

Genoeg te verbeteren dus, maar toch zijn er ook nu al mensen die de voordelen van de trein zien. Bouwke Franssen is op dit moment op vakantie in Zwitserland, waar ze met de trein heen ging. Heel goed te doen, zegt ze. “Het is een mooi alternatief voor de auto.”

Vliegen doet ze niet zoveel meer, vanwege de aanslag op het milieu. De trein is een goed alternatief. “Mensen denken vaak dat het heel duur is, maar dat valt eigenlijk best mee. Ik betaal nu 173 euro voor een retourtje naar Zermatt, in het zuiden van Zwitserland. Met de auto is het duurder.”

En dat andere kritiekpunt dan, dat het zo lang duurt? Bouwke vindt ook dat wel meevallen. Ze vertrok om 9:00 uur en was om 19:30 op de plaats van bestemming. “Ook dat is niet veel langer dan met de auto.” Bovendien is het een stuk mooier, zegt ze. “Vooral het laatste stuk door de bergen is prachtig.”

Overstappen

Wel moet ze vaak overstappen. Vijf keer op de heenreis, vier keer op de terugreis. “Maar dat is juist wel lekker. Dat heb ik liever dan in één keer een lange zit. ’s Ochtends had ik de langste overstap, een uurtje. Maar dan kon ik even rustig een bakje koffie drinken.”

Bouwke is fan, dat is duidelijk. Ook in coronatijden is het goed te doen met de trein, vertelt ze. Via de website van de ANWB kun je de regels per land vinden. Zo moet je in Duitsland verplicht een mondkapje op, in Zwitserland alleen als er geen voldoende afstand gehouden kan worden. In Zwitserland geldt dan weer een afstand van twee meter. Maar die afstand bewaren is geen probleem. “Het is rustig. Je hebt je eigen plek. Ik zit voor de schoolvakantie, dat scheelt.” Wel was het mondkapje even wennen: “Als ik wat wilde drinken zette ik het flesje aan mijn mondkapje, omdat je het op een gegeven moment niet meer voelt.” Maar als dat het grootste probleem is..

Ze hoopt dat corona misschien een duwtje in de goede richting kan geven. Dat mensen mogelijk iets bewuster gaan reizen. “Ik denk niet dat het hierna helemaal anders is, maar misschien laat het mensen wel zien wat er dichterbij ook allemaal is. Nederland of Europa heeft genoeg te bieden.”