In deze Instagrammusea ben jij zelf de belangrijkste kunst

Fun of zelfverheerlijking?

Naar het museum om oude meesters te bewonderen? Niet meer anno 2020: de nieuwste trend in museumland is het Instagrammuseum, waar alles erop gericht is om jezelf zo origineel mogelijk op de foto te zetten. Een leuke ontwikkeling of een flink staaltje zelfverheerlijking?

In deze Instagrammusea ben jij zelf de belangrijkste kunst

Nog niet eens zo lang geleden werd er met gefronsde wenkbrouwen en misschien wel met enige mate van spot gekeken naar de selfiestick. Een destijds nieuw fenomeen, waar je je eigenlijk niet met goed fatsoen mee kon vertonen. Want het schaamteloos portretteren van jezelf voelde toch enigszins als zelfverheerlijking.

Maar zoals dat gaat met noviteiten kreeg de selfiestick de status van een nieuw normaal en verschoof het fotofocuspunt van de befaamde bezienswaardigheden naar de toerist. Leuker voor het nageslacht, leuker voor de volgers.

Selfiestick

Inmiddels is de selfiestick vervangen door de zelfontspanknop op de smartphone. Het ouderwetse fotoalbum is ingewisseld voor Instagram en daar voldoen kiekjes met een huis-, tuin- en keukenachtergrond bij lange na niet. Bali moet het zijn. Of een ander helderwit zandstrand op minimaal acht uur vliegen. Een Instaproof restaurant, het liefst volledig in pasteltinten. Of een once in a lifetime festival met een heleboel andere hipsters, die je dan weer kan taggen in je bericht. Lekker voor de groei.

Museumbezoeker in de hoofdrol

Maar ai, toen was daar corona. Geen Bali, geen festivals en in eerste instantie dus ook geen noemenswaardig beeldmateriaal voor Insta. Waar intercontinentale vluchten en festivalterreinen gesloten bleven, openden de deuren van musea wel weer. En in museumland is er sprake van een nieuw fenomeen: bezoekers spelen er de hoofdrol. Zijn zélf de kunst, zo je wil. Alles draait er om die ene picture perfect.

Selfies in de ballenbak

In september 2019 opende in Amsterdam-Noord het eerste Instagrammuseum van Nederland: WONDR. In vijftien verschillende kamers kan je jezelf of elkaar fotograferen in bijvoorbeeld een ballenbak, een bak met snoepjes of in een stortbui van confetti. Alles uiteraard in roze of knalblauw, want dat doet het goed op Instagram.

The Upside Down en Youseum -beide ook in de hoofdstad- hanteren een zelfde formule als WONDR: kleurrijke decors die de illusie wekken dat je tegen de muur op loopt of ondersteboven aan het plafond hangt. Liever zwemmen in bankbiljetten of plaatsnemen op de punt van een zinkend schip? Kan ook. Niets is te gek.

 

Flowerwall en poppendeurtjes

Ook de traditionele musea spelen in op de toenemende selfiebehoefte van bezoekers. Zo biedt het Van Goghmuseum de mogelijkheid om foto's te maken voor uitvergrote exemplaren van een aantal bekende schilderijen.

In het Wassenaarse Museum Voorlinden is al menig bezoeker geportretteerd op de bodem van een zwembad of in Alice in Wonderlandachtige proportie voor twee minideurtjes.

Het recent geopende Floriworld in Aalsmeer combineert een traditionele expositie met Instafähige settings. Zo krijgt de bezoeker een inkijkje in het reilen en zeilen van 's lands grootste bloemenveiling, maar kan je je ook laten vereeuwigen in perfect gestileerde bloemenkamers of op een enorme schommel inclusief flower wall.

 

Rijksmuseum passé?

Nu het voor Instagramminnend Nederland vooral gaat om het plaatsen van zo origineel mogelijke foto's, lijkt er voldoende voedingsbodem te zijn voor Instagrammusea. Maar de grote vraag is natuurlijk: hoe lang hebben ze bestaansrecht? Want als je al talloze influencers in dezelfde blauwe ballenbak hebt zien liggen, hoe origineel ben je dan nog met jouw ballenbakfoto? Een meelopersfoto scoort natuurlijk niet bij de volgers.

Of mag de fun het winnen van originaliteit en hipheid? Want zeg nou zelf; wanneer heb jij voor het laatst geschommeld tussen de bloemen? Ondergetekende genoot er stiekem best van. Net als van het zo nu en dan aanschouwen van de grote klassieken in het Rijksmuseum of Mauritshuis. Soms gaan oud en nieuw best wel hand in hand.