Hoe bereiken we de jongeren?

De jongeren hebben het gedaan tijdens de coronacrisis. Zij worden veel aangesproken, onder meer tijdens persconferenties van premier Rutte. Ze gingen gewoon op vakantie en ze hielden gewoon hun feestjes. Inmiddels lopen de besmettingen op, vooral onder de jongeren. Hoe kunnen we jongeren het beste bereiken?

Hoe bereiken we de jongeren?

Jongeren op camping de Appelhof. De camping kwam in het nieuws nadat meerdere jongen een coronabesmetting opliepen.

Een paar weken terug ging de brief van de 94-jarige Jan Hoek viral. Hij riep jongeren op zich nog even te gedragen, zodat ze over een jaar weer los kunnen. Zelf groeide hij op in de oorlog en hij was tien jaar van zijn jeugd kwijt, schreef hij. Meneer Hoek was niet de enige die de jongeren rechtstreeks aansprak. Vorige maand nog sprak premier Rutte expliciet de jongeren aan tijdens een persconferentie.

Toneelstukje

Het is duidelijk, de jongeren houden zich minder en minder aan de regels. Hoe kunnen we ze toch bereiken? Joeri Jansen is reclamemaker, hij bedacht allerlei campagnes om jongeren te bereiken. Onder meer de Nix18-campagne en, aan het begin van de coronacrisis, de Alleen Samen-campagne. “Voor succesvolle communicatie richting jongeren moet je echt in hun belevingswereld duiken. Denk aan influencers die tot de verbeelding spreken.” Maar je kan niet zomaar elke bekende influencer een zak geld geven om een boodschap uit te dragen. “Het moet authentiek zijn. Dat is heel belangrijk. Jongeren prikken er zo doorheen als het een opgelegd toneelstukje is.”

Kunnen we jongeren nog bereiken via de traditionele weg van bijvoorbeeld een persconferentie? Of moet echt alles via social media en influencers en heeft zo’n oproep van Rutte helemaal geen zin? Jansen denkt dat ook jongeren nog wel persconferenties kijken: “Al is het alleen al voor de opmerkelijke of grappige incidentjes, waar ze het met hun vrienden weer over kunnen hebben.”

Naast het kanaal is de boodschap heel belangrijk. Jongeren moeten perspectief krijgen. Op die manier kun je draagvlak voor de maatregelen creëren. “Aan het begin mocht er niks. Maar daarna kwam er elke persconferentie een stukje goed nieuws. De kapper ging weer open, we mochten weer het terras op. Dat was een goed manier om de motivatie erin te houden. Maar die kaarten zijn gespeeld en die zijn nu een beetje op. Het liefst zou je zeggen: er mag weer iets. Wat kunnen we de jeugd nog geven? Ik heb het idee dat de premier dat wel probeert, door te zeggen: laten we kijken wat er wel kan.”

Vuurwerkbril

Daarbij moet je jongeren niet alleen aanspreken op hun verkeerde gedrag, maar ook laten zien dat het anders kan, ervoor zorgen dat ze in actie komen. Een handelingsperspectief, noemt Jansen dat. “Je moet een oplossing aandragen. We maakten rond oud en nieuw een campagne voor de vuurwerkbril. Dan wil je niet alleen laten zien dat vuurwerk gevaarlijk is, maar er ook voor zorgen dat ze zo’n bril op doen. Dus niet alleen waarschuwen, maar er ook voor zorgen dat het dragen van zo’n bril stoer en aantrekkelijk wordt.”

Verder geldt: het is ook belangrijk om goed gedrag aan te moedigen. “Het werkt altijd beter om goed gedrag te belonen, dan om slecht gedrag af te straffen. Rutte gaf in zijn laatste persconferentie een compliment. Dat was goed, je moet ook motiveren als het goed gaat. Kijk, de vrees was: jongeren komen niet in het ziekenhuis maar besmetten wel ouderen. Maar jongeren onderling gedragen zich misschien onverantwoord, maar de kop wordt wel gebruikt om niet bij kwetsbaren in de buurt te komen”, zegt Jansen. Dat blijkt ook uit de cijfers: de besmettingen lopen op (vooral onder jongeren), maar de ziekenhuisopnames blijven laag. Misschien doen die jongeren toch wel wat goed. En is de boodschap heus wel aangekomen: blijf op afstand van kwetsbaren.

Joeri Jansen (op de rechter foto) bedacht onder meer de campagne die jongeren aanspoorde om een vuurwerkbril te dragen. Hij deed dit in samenwerking met influencer Joel Beukers.